Vanaf 1 december 2025 hoeven mensen met ADHD of autisme niet meer automatisch doorverwezen te worden naar een medisch specialist bij het aanvragen of verlengen van hun rijbewijs.
Vanaf 1 december 2025 hoeven bestuurders met ADHD en/of autisme, niet meer door een specialist (in de praktijk veelal een psychiater) gekeurd te worden. Het CBR heeft deze wijziging aangekondigd om de procedure te versimpelen en wachttijden te verkorten. De aanpassing loopt vooruit op een bredere wijziging van de regelgeving, die per 1 april 2026 officieel van kracht wordt. Volgens het CBR verandert er inhoudelijk niets aan de beoordeling van de rijgeschiktheid: alleen mensen met andere medische aandoeningen kunnen nog worden doorverwezen voor een aanvullende keuring.
Uit recente onderzoeken blijkt dat ADHD en autisme op zichzelf geen verhoogd risico vormen voor verkeersveiligheid. Mensen met deze diagnoses kunnen over het algemeen veilig deelnemen aan het verkeer, mits zij geen bijkomende medische beperkingen hebben die de rijvaardigheid beïnvloeden. Deze beleidsaanpassing zorgt ervoor dat bestuurders niet langer onnodig hoeven te worden doorverwezen naar een specialist, wat de procedure sneller en eenvoudiger maakt.
Binnen de groep bestuurders met ADHD bestaat wel een verschil tussen mensen die medicatie gebruiken en mensen die geen medicatie gebruiken. Sommige medicijnen die worden voorgeschreven bij ADHD zoals psychostimulantia (bijv. methylfenidaat of dexamfetamine) of atomoxetine kunnen de alertheid of reactiesnelheid tijdelijk beïnvloeden. Dat betekent niet dat iemand per definitie ongeschikt is om te rijden, maar het vraagt wel om bewust rijgedrag en goede voorlichting. Het blijft daarom belangrijk dat bestuurders zelf alert zijn op mogelijke bijwerkingen bij het gebruik van medicijnen, zeker in het verkeer. Onze keuringsarts kan daarbij adviseren over rijgeschiktheid en het juiste moment om (weer) achter het stuur te stappen.
Door de afschaffing van de verplichte keuring bij de specialist komt er meer eigen verantwoordelijkheid te liggen bij de bestuurder. Wie medicijnen gebruikt die het reactievermogen kunnen beïnvloeden, doet er verstandig aan om dit met de keuringsarts te bespreken. Zo kunnen bestuurders goed geïnformeerd deelnemen aan het verkeer en blijven risico’s beperkt. Zie ook de website rijveiligmetmedicijnen.nl
Bij een verkeersongeval kan een verzekeraar onderzoeken of medicatiegebruik mogelijk invloed heeft gehad op het rijgedrag. Het is daarom van belang dat bestuurders weten welke effecten hun medicijnen kunnen hebben en dat dit indien nodig in overleg met de arts wordt vastgelegd. Goede voorlichting en transparantie helpen om onduidelijkheden achteraf te voorkomen.
De nieuwe regels zijn een stap richting meer vertrouwen en minder administratieve rompslomp bij de specialist voor mensen met ADHD of autisme. Tegelijkertijd blijft een zorgvuldige balans tussen verkeersveiligheid en eigen verantwoordelijkheid essentieel. Door bewust om te gaan met medicatie en goed geïnformeerd te blijven over de effecten ervan, kunnen bestuurders bijdragen aan een veilig verkeer.
Vanaf 1 december 2025 geen specialistische keuring meer nodig bij alleen ADHD en/of autisme;
De vragen hierover blijven voorlopig nog in de Gezondheidsverklaring staan;
Nieuwe regelgeving wordt definitief per 1 april 2026.